HVAD SKAL DU GØRE MED NYE IDEER?

HVAD SKAL DU GØRE MED NYE IDEER?

Er du den slags person, der beskæftiger sig med daglige problemer, frem for at undre sig over, hvorfor ingen har tænkt på en måde at løse dem? Er du en rationel tænker og i stand til at komme op med gode ideer – ideer som kan være nye eller innovative, men vigtigst af alt ideer, der har stor værdi, fordi de ikke ses meget ofte?

Store ideer kan være hvad som helst, og de kan deles i to grupper: tjenester og produkter. Én måde, der kan bruges til at kontrollere, om en ide er god, er ved simpelthen at spørge: ”Er der en kunde til denne ide?” Det første man skal gøre er

  • at tale med potentielle kunder,
  • at dele ideen med dem og
  • høre deres feedback og udtalelser.

Positive reaktioner og svar er et tegn på, at det er rimeligt at tage yderligere skridt – tænk på måderne på hvordan man får ideen til at give afkast.

Overvej kunder og penge

Ideer skal skabe værdi, derfor hvis en ide kan give fordele for andre mennesker så betyder det at produktet/servicen kan sælges og tjene penge til den person, der kom op med ideen.

Folk vil være villige til at betale for en strålende ide, fordi ideen giver en måde at gøre livet lettere, mere komfortabel eller endda billigere. Ikke desto mindre bør der udarbejdes en god analyse af rentabilitet i projektet. Det er vigtigt at bestemme, om tiden, energi, penge og menneskelige ressourcer brugt til udvikling og udførelse af ideen er lavere end indtjeningen.

At analysere spørgsmålet om penge er en fantastisk måde at genoverveje ideen og se på forskellige variabler, der kan påvirke succes og rentabilitet af den valgte ide. det er nødvendigt at definere en målgruppe omhyggeligt – alder, køn, placering og lignende bør tages i betragtning. Desuden er det vigtigt at forstå, om kunder har virkelig brug for denne ide, hvor relevant det er for dem, og hvad de vinder ved det. Det er også nødvendigt at undersøge markedet og se om der er andre lignende produkter eller tjenester derude.

At have en strålende ide, især en unik, kan både være en forbandelse eller en velsignelse. Når ideen er unik eller innovativ, kan være svært at sælge den, da ikke mange mennesker er åbne for nye ideer. Derfor kan det tage lidt tid for ideen at synke ind. Men selvom der er noget lignende, som allerede findes på markedet, kan det være nyttigt på en måde. Det giver mulighed for at vise kunderne fordelene ved den nye ide i forhold til den eksisterende og at demonstrere, hvordan nye ide er i stand til tilvejebringe forbedrede løsninger på eksisterende problem/er.

Og hvad hvis der ikke er nogen kunder endnu? Henvend sig til sit netværk

Indtil nu har tilgangen til de ovennævnte spørgsmål været meget positiv. Ikke desto mindre kan virkeligheden være meget anderledes og måske kræve en ekstra indsats og investeringer. Lad os se på en situation, hvor der ikke er kunder eller hvor målgruppen er svær at definere. En af mulige løsninger på dette problem er at vende sig til sit netværk.

Frygten for at nogen kan stjæle ideen, bør ikke holde en tilbage fra at dele ideen. Faktisk kan venner og bekendte give en sund feedback og endda vise hvor værdifuld idéen er eller kunne være. At være åben og opmærksom på udefrakommende observationer og meninger kan gøre en god idé til en god forretning. Men mange ideer afvises simpelthen fordi en person var bange for at dele dem med nogen. Høre hvad folk omkring tænker om ideen og se dem interesseret i og positive omkring den – det er et godt tegn. Det betyder at det er værd at udvikle ideen yderligere og lede efter måderne på at tjene penge på ideen. At tjene penge på den nye ide kan være svært i begyndelsen, og det er derfor også en god ide at rejse dette spørgsmål, mens du deler ideen med forskellige mennesker. Men hvad nu hvis folk ikke synes at købe ideen? At give op bør være den sidste ting man gør.

I stedet bør nogle punkter revideres og tages op til fornyet overvejelse. For det første er det nødvendigt at få det andet kig på ideen og kontrollere om den måde, den blev præsenteret på er præcis som det var forestillet i ens tanker. Arbejd med at forbedre præsentationen og prøv at gennemføre præsentationen et par gange. Det kan bidrage til bedre at forstå forskellige aspekter af ideen og endog forenkle den og gøre det mere forståeligt for alle. Find nogen der kan præsentere ideen – det kan også være en fordelagtig løsning. At skrive ideen ned kan hjælpe med at finde ud af, hvor problemet ligger. Det kan være, at grunden til, at denne ide er værdifuld, er ikke klar nok – brug af tal og statistik kan i høj grad forbedre ideen selv og øge bevidstheden om de problemer, som ideen kan løse.

Andre muligheder

Der er helt sikkert altid en risiko for, at folk måske ikke kan lide ideen eller vil finde den irrelevant. Derfor er det vigtigt at huske på, at folk på den anden side af jorden måske vil elske den. Man kan blive overrasket over hvor mange hjemmesider og fagforeninger er ivrige efter at investere i eller købe ideen. Bruger lidt tid på at søge efter nye idéwebsites eller investorer kan betale sig. Derudover kan en lille analyse hjælpe til at afgøre, hvordan sunder ideener, og det kan endda ændre ens syn på den nye ide. Uanset hvilket spørgsmål eller emne man beskæftiger sig med, er det altid nødvendigt at holde fokus på kunden. At sætte sig i kunde sko er en god måde at granske ideen, og det er en god øvelse i at finde ud af om ejeren af ideen ville være villig til at betale for denne ide. Steve Jobs ‘teknik kan være af en stor hjælp til: stå foran et spejl og spørge sig selv, hvad man har brug for.

Det handler om ens tilgang til gode ideer

Mange mennesker har store mål og ambitioner. De vil gerne gøre noget stort eller måske bare starte deres egen virksomhed. Ikke desto mindre er flere mennesker tilbageholdt fra at gøre noget, fordi de ikke er i stand til at komme op med en strålende ide, de er tilfredse med at være copycats, eller bare holde sig til forestillingen om, at der ikke er flere originale ideer tilbage. Utvivlsomt kan denne form for tænkning ikke bringe nogen langt. Hvad en virkelig er nødt til at gøre er at gøre en ide stor. Nogle gange har det brug for et smukt sind til komme ud fra, nogle gange behøver det kun en bevidsthed eller et observerende øje. Faktisk er det ligegyldigt hvordan ideen blev født, hvad der virkelig betyder noget er, hvad man gør med en idé der er strålende.

Skrevet af: Hamilton Esfandiari (eBerryBox Founder)